Gliwice

Prawie 8 mln zł w Budżecie Obywatelskim

today24.03.2025 19:06

Tło
share close

Dziś ruszyła 13. edycja Gliwickiego Budżetu Obywatelskiego. Nabór wniosków potrwa do 11 kwietnia. W puli jest 1 mln zł na zadania ogólnomiejskie oraz 6 mln 875 tys. zł na projekty realizowane w poszczególnych dzielnicach.

Masz pomysł na zadanie ważne dla Twojej dzielnicy lub ciekawy projekt, który można wykonać z pożytkiem dla wszystkich gliwiczan? Władze miasta zachęcają  do składania swoich propozycji.
Nabór wniosków w tej edycji budżetu obywatelskiego będzie trwał od 24 marca do 11 kwietnia. Jeśli ktoś, potrzebuje pomocy, możesz skorzystać z jednego z sześciu spotkań konsultacyjnych. 
 

Budżet Obywatelski Gliwic 2026 – podstawowe zasady

Projekty może zgłaszać każdy mieszkaniec Gliwic, zgodnie z przyjętymi zasadami:

  • – projekty dzielnicowe mogą zgłaszać jedynie mieszkańcy danej dzielnicy,
  • – projekty ogólnomiejskie mogą zgłaszać wszyscy gliwiczanie, jednak muszą uzyskać poparcie co najmniej 100 osób (będzie można je wyrazić zarówno na papierowych listach, jak i elektronicznie,
  • – każdy mieszkaniec może zgłosić maksymalnie dwa projekty – jeden ogólnomiejski i jeden dzielnicowy.

Proponowane projekty powinny spełniać m.in. następujące kryteria:

  • – muszą odpowiadać na potrzeby mieszkańców i mieścić się w kompetencjach samorządu;
  • – projekty inwestycyjne i remontowe muszą dotyczyć nieruchomości będących własnością miasta;
  • – projekty muszą być zgodne z obowiązującymi przepisami prawa i możliwe do realizacji w jednym roku budżetowym;
  • – projekty tzw. „miękkie” (np. warsztaty, zajęcia sportowe, edukacyjne) powinny być jak najbardziej ogólnodostępne (np. mogą to być wydarzenia otwarte, takie jak festyny czy kina plenerowe), jeśli natomiast kierowane są określonej grupy uczestników, to zostanie przeprowadzona otwarta rekrutacja dla mieszkańców danej dzielnicy).

O czym warto pamiętać przy zgłaszaniu projektów do GBO?

  • Nie wskazuj realizatora ani dostawców – ich wybór nastąpi na etapie realizacji zgodnie z obowiązującymi przepisami.
  • Chroń dane osobowe – nie podawaj danych osób prywatnych w projekcie.
  • Pamiętaj o osobach ze specjalnymi potrzebami – projekty powinny być w jak najszerszym zakresie dostępne dla wszystkich.
     

Budżet Obywatelski Gliwic – ważne daty 

Nabór wniosków zakończy się 11 kwietnia. Wszystkie zostaną ocenione pod względem merytorycznym i formalnym.
Głosowanie na projekty, które przejdą pozytywnie odbędzie się w dniach od 25 sierpnia do 15 września. Wyniki głosowania zostaną ogłoszone do 15 października.
Realizacja wybranych projektów rozpocznie się w 2026 roku. 
 

Trzy sposoby zgłaszania wniosków w Budżecie Obywatelskim Gliwic

Zgłoszenie projektu jest proste. Można to zrobić elektronicznie, korzystając z formularza internetowego, który znajduje  pod adresem decydujmyrazem.gliwice.pl, gdzie dostępny jest również poradnik dla wnioskodawców.

Wnioski można składać także na papierze, bezpośrednio w siedzibach Centrum 3.0 – Gliwickiego Ośrodka Działań Społecznych, Urzędzie Miejskim w Gliwicach lub wysłać pocztą na adres Centrum 3.0.

W razie wątpliwości przy wypełnianiu formularzy, pomocą służą pracownicy Centrum 3.0 – od poniedziałku do piątku w godzinach 10.00 – 18.00, osobiście w siedzibie Centrum 3.0 przy ul. Jagiellońskiej 21 lub pod numerem telefonu: 32/238-24-55.
 

Budżet Obywatelski Gliwic – miasto organizuje spotkania konsultacyjne 

Mieszkańcy, którzy chcieliby omówić swój pomysł ze specjalistą, dopytać o kwestie techniczne, własności lub orientacyjne koszty, mogą przyjść na jedno z sześciu spotkań, organizowanych w różnych dzielnicach Gliwic. Są adresowane do wszystkich mieszkańców, niezależnie od dzielnicy zamieszkania. Można więc wybrać najdogodniejszą lokalizację lub termin. 

Harmonogram spotkań konsultacyjnych:

– Siedziba Rady Dzielnicy Ostropa, ul. Architektów 109 – 24 marca, godz. 16.30 –18.00,
– Sośnicki Salonik Kulturalny, ul. Skarbnika 3 – 25 marca, godz. 16.00 – 18.00,
– Centrum Sportowo-Kulturalne „Łabędź”, ul. Partyzantów 25 – 31 marca, godz. 16.00 – 18.00,
– Centrum 3.0, ul. Jagiellońska 21 – 2 kwietnia, godz. 16.00-18.00,
– Centrum 3.0, ul. Studzienna 6 – 7 kwietnia, godz. 16.30 – 18.00,
– Siedziba Rady Dzielnicy Obrońców Pokoju, ul. Wiązowa 10 – 8 kwietnia, godz. 16.00 – 18.00. 
 

Napisane przez: Piotr Filas

Oceń