region

Co dalej z projektem kolei dużych prędkości CPK?

today17.03.2025 10:50

Tło
share close

Parlamentarzyści i przedstawiciele sejmiku województwa śląskiego przedstawili nowe założenia dużej inwestycji związanej z budową Centralnego Portu Komunikacyjnego. Chodzi o linię kolei dużych prędkości, która od kilku lat jest powodem protestów mieszkańców gmin, na terenie których ma być budowana.

W Katowicach odbyło się wspólne posiedzenie Parlamentarnego Zespołu ds. Wielkoskalowych Inwestycji Celu Publicznego i Wywłaszczeń oraz Doraźnej Komisji ds. projektów rządowych Sejmiku Województwa Śląskiego

Posiedzenie poprzedziło spotkanie dla mediów z udziałem m.in. marszałka województwa Śląskiego – Wojciecha Saługi oraz przewodniczącej Doraźnej Komisji ds. projektów rządowych Sejmiku Województwa Śląskiego – Ewy Chmielorz.
 

Kolej CPK – inwestycja spowoduje wyburzenia i wywłaszczenia

– Ten projekt jest cały czas dopracowywany w oparciu o konsultacje społeczne. Obok spraw technicznych kluczowe są tu kwestie gospodarki nieruchomościami – zaznaczyła radna Sejmiku Ewa Chmielorz.

Według projektu, mniejsza o 30 procent będzie ingerencja w zabudowę, a skala wywłaszczeń ograniczona.
Uruchomiony zostanie kolejowy program dobrowolnych nabyć, który zakłada wartość rynkową nieruchomości powiększoną o 20 procent dla gruntów i 40 procent dla budynków i naniesień Całość środków przy sprzedaży nieruchomości będzie przekazana długo przed jej wydaniem. 

– Jest to projekt, który poddaliśmy głębokiej analizie. Przede wszystkim wymagał takiej korekty, by jego konstrukcja i realizacja nie opierała się na ludzkiej krzywdzie, bo z takim zjawiskiem, czego efektem były protesty społeczne, mieliśmy do czynienia – podkreśla marszałek Wojciech Saługa

Spójny System Kolejowy uwzględnia zmiany w dotychczasowym projekcie.
I tak np. w Łaziskach Górnych przewidziano lepszą ochronę ważnych dla gminy terenów rekreacyjnych, w Palowicach powstanie estakada, w Mikołowie będzie poprowadzony układ dwutorowy z ograniczeniem zakresu inwestycji CPK, który budził spory sprzeciw społeczny.
 

Kolej CPK – szybkie połączenia lokalne i międzynarodowe

Dzięki tej inwestycji prowadzonej na odcinku od Katowic do granicy państrwa, pasażerowie szybciej będą jeździć pomiędzy miastami aglomeracji i do 3 europejskich stolic.
Nowe rozwiązanie ma przede wszystkim mają skrócić czas przejazdu z Katowic do sąsiednich miast. 

  • – z Katowic do Rybnika czas przejazdu ma wynieść 24 minuty, a nie w 45 minut (czas przejazdu skrócony o 47 proc.) 
  • – z Katowic do Żor w 20 minut (obecnie 60 minut)
  • – z Katowic do Mikołowa w 10 minut (teraz podróż zajmuje 20). 

Na razie nie ma jeszcze bezpośredniego połączenia kolejowego pomiędzy Katowicami a Jastrzębiem Zdrojem, ale już po jego uruchomieniu czas przejazdu wyniesie 35 minut. Dla porównania, z Katowic do Jastrzębia podróż autobusem zajmuje obecnie nawet 80 minut, a samochodem jedziemy około godziny.

Budowa nowej lini kolei usprawni przejazdy na trasach międzynarodowych

  • – z Katowic do Ostrawy dojedziemy w 37 minut
  • – z Katowic do Brna w 1 godzinę i 40 minut
  • – z Katowic do Pragi w 2,5 godziny
  • – z Katowic do Wiednia  w 2 godziny i 45 minutw Wiedniu
  • – z Katowic do Budapesztu w 3 godziny 50 minut.

Napisane przez: Piotr Filas

Oceń