Radio EXPRESS FM Prawdziwa lokalna stacja
Radio BIELSKO Przeboje non-stop
Radio DISCO Zawsze w rytmie!
Radio MEGA Mega Przeboje!
Radio NUTA Same dobre nuty!
ZTM Info/facebook
Nikt nie jest w stanie powiedzieć, czy będzie to najbliższy piątek, przyszły poniedziałek czy może inny dzień – ale z Metropolii płyną zapewnienia, że usunięcie awarii systemu ŚKUP jest coraz bliższe. Udało się odtworzyć wszystkie bazy danych.
Usuwanie awarii wchodzi w krytyczny moment, który pozwoli określić, kiedy dokładnie system zostanie ponownie uruchomiony dla pasażerów. Ponowne uruchomienie systemu jest planowane w tym tygodniu.
W ciągu ostatnich dni informatykom udało się zbudować na nowo bezpieczną infrastrukturę i odtworzyć kluczowe bazy danych, w tym najważniejszą z baz, zawierającą dokonywane przez pasażerów transakcje.
– Stopniowo uruchamiamy i testujemy kolejne elementy systemu – mówi Łukasz Zych z biura prasowego Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii. – Jesteśmy teraz przed krytycznym momentem uruchomienia aplikacji systemowej i jej przetestowania. Od tego zależy ostateczna data usunięcia awarii – podkreśla.
W godzinach porannych pasażerowie mogli zaobserwować testy działania poszczególnych modułów systemu. Kiedy wszystkie elementy zostaną odtworzone i przetestowane, dopiero wówczas będziemy mogli mówić o jego pełnej sprawności. – Poinformujemy o tym w osobnym komunikacie – dodaje Łukasz Zych.
Przypomnijmy, że awaria systemu ŚKUP nastąpiła w nocy z 7 na 8 lutego. Jej przyczyną była zewnętrzna, celowa ingerencja osób trzecich. Nic nie wskazuje na to, aby mogło dojść do wycieku danych pasażerów, niemniej zgłoszenie o przeprowadzenie niezależnych wyjaśnień zostało przekazane do odpowiednich służb. O cyberataku zostały powiadomione służby związane z bezpieczeństwem Internetu oraz ochroną danych osobowych – NASK oraz Urząd Ochrony Danych Osobowych. Sprawa została również zgłoszona na policję.
Awaria systemu ŚKUP spowodowała utrudnienia w zakupie biletów komunikacji miejskiej. Jednak w żaden sposób nie zakłóciła funkcjonowania komunikacji miejskiej – autobusy, tramwaje i trolejbusy jeżdżą bez zakłóceń.
Kanały sprzedaży biletów, które nie były powiązane z systemem ŚKUP, a z których pasażerowie i tak korzystali najchętniej, działają bez zakłóceń. Dla pasażerów, którzy kupowali bilety za pośrednictwem ŚKUP, ZTM zapewnił alternatywne kanały sprzedaży biletów. Szczegółowe i aktualizowane informacje znajdują się na stronie internetowej ZTM.
Pasażerowie, którzy posiadają bilety okresowe (miesięczne, kwartalne, roczne) mogą dalej z nich korzystać za okazaniem ważnej karty ŚKUP. ZTM zaproponował również alternatywne i tymczasowe sposoby zakupu biletów długookresowych.
Jednorazowe bilety papierowe są dostępne w ok. 1000 punktach sprzedaży, wszystkie rodzaje biletów jednorazowych (20, 40 i 90 minut) są sprzedawane przez kierowców i motorniczych. Bilety komunikacji miejskiej można kupować również za pomocą aplikacji mobilnych, które są dostępne na rynku (SkyCash, mPay, moBilet, zBiletem.pl i JakDojade oraz części aplikacji bankowych). Posiadacze biletów wieloprzejazdowych będą mogli ubiegać się o zwrot różnicy kosztu zakupu biletów jednorazowych, jak również zostanie wydłużona ważność tych biletów.
Na czas awarii systemu ŚKUP Zarząd Transportu Metropolitalnego zdecydował o natychmiastowym uruchomieniu w Punktach Obsługi Pasażera sprzedaży tymczasowych, papierowych biletów miesięcznych oraz o umożliwieniu zakupu biletów miesięcznych poprzez wykonanie przelewu. Szczegółowe informacje dotyczące tych rozwiązań opisane zostały na stronie internetowej organizatora transportu.
Zaraz po zaistnieniu awarii, ZTM przystąpił również do rozmów z operatorami aplikacji mobilnych. Konsultowane było wspólne uruchomienie sprzedaży wszystkich biletów długookresowych. Ustalenia z operatorem aplikacji mPay, a przede wszystkim dostosowanie systemów informatycznych, zakończyły się pozytywnie. Oznacza to, że od jutra pasażerowie ZTM będą mogli przy użyciu telefonów komórkowych kupować wszystkie bilety długookresowe – są to bilety tygodniowe („Sieć 7”), miesięczne („Miasto 30”, „2 Miasta 30”, „Sieć 30” i „Sieć 30 Okaziciel”), kwartalne („Miasto 90”, „2 Miasta 90”, „Sieć 90”) oraz półroczne („Sieć 180”). W aplikacji, w puli nowo dostępnych biletów, znajdą się zarówno wersje normalne, jak i ulgowe. Aplikacja mPay jest bezpłatna i można ją pobrać z App Store, Google Play i AppGallery.
Porozumienie ZTM z operatorem aplikacji mPay w zakresie tymczasowej sprzedaży biletów długookresowych ma obowiązywać co najmniej do czasu zakończenia awarii.
Szczegółowe informacje dotyczące wdrożonych na czas awarii systemu ŚKUP rozwiązań, m.in. w zakresie sprzedaży i kasowania biletów, dostępne są na stronie internetowej ZTM.
Napisane przez: Wojciech Żegolewski
Najgorętsze, najbardziej roztańczone disco hity! Bądź na bieżąco, głosuj, wygrywaj nagrody! Słuchaj w soboty od 16:00
close