region

Nowe autobusy wodorowe  GZM: wiemy jakie linie obsłużą

today23.09.2025 16:50

Tło
share close

Są ciche, nowoczesne i bezemisyjne. Na Kongresie Nowej Mobilności w Katowicach pokazano dziś, jak będą wyglądać  nowe autobusy wodorowe  GZM. Pierwszy pojazd można oglądać w Międzynarodowym Centrum Kongresowym. Pozostałe siedem pojazdów trafi do Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii do końca roku.

Nowoczesny, ekologiczny tabor będzie obsługiwać linie w Katowicach, Tychach, Łaziskach i w Mikołowie. Jego zakup był możliwy w ramach projektu „Hydrogen GZM”, którego łączna wartość przekracza 124 mln zł.

– Troszczymy się o przyszłość nas wszystkich, dlatego tak ważne jest wprowadzanie nowoczesnego taboru. Testujemy różne technologie tak, by pasażerowie mogli korzystać z niskoemisyjnych pojazdów o jak najwyższym standardzie. Dzięki temu przygotowujemy się na przyszłość i sprawdzamy, jaki tabor najlepiej spełni nasze oczekiwania w warunkach Metropolii
 – mówi Kazimierz Karolczak, przewodniczący zarządu Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii.

Jakie linie obsłużą nowe autobusy wodorowe GZM?

Osiem autobusów zasilanych wodorem obsłuży linie: 2, 21, 137, 273, 696, 46, 115 i 70. To połączenia, które pozwolą rzetelnie przetestować technologię wodorową w codziennej eksploatacji. Pasażerowie odczują także różnicę w komforcie podróży. Wodorowce są ciche, bezemisyjne i nowocześnie wyposażone. Standard obejmuje m.in. klimatyzację, Wi-Fi, ładowarki USB, rozbudowany monitoring i systemy informacji pasażerskiej.

Nowe pojazdy będą tankować m.in. na stacji w Katowicach, która obsłuży zarówno Katowice, jak i Tychy. Sieć punktów tankowania wodoru będzie systematycznie rozbudowywana, co ułatwi rozwój tego typu transportu w regionie. Serwis i gwarancja leżą po stronie producenta. Ogniwa paliwowe objęto gwarancją na 10 lat, a magazyny energii na 15 lat.

– Górnośląsko-Zagłębiowska Metropolia wprowadzenie ośmiu autobusów wodorowych do obsługi tras traktuje jako pilotaż. Chcemy poznać realne koszty, sprawdzić bilans eksploatacji i przygotować się na moment, gdy rynek stanie się bardziej konkurencyjny cenowo. To inwestycja w wiedzę i w przyszłość – podkreśla Kazimierz Karolczak, przewodniczący zarządu GZM.

Oprócz autobusów zasilanych wodorem Projekt „Hydrogen GZM” obejmuje także 18 przegubowych autobusów elektrycznych. To nie tylko inwestycja w nowy tabor, ale również w rozwój technologii odnawialnych źródeł energii i budowanie niezależności od paliw kopalnych.

Napisane przez: Piotr Filas

Oceń