Piekary Śląskie

Remont autostrady A1: „fale Dunaju” znikną

today13.10.2025 14:52

Tło
share close

GDDKiA ogłasza przetarg na pierwszy etap prac między Pyrzowicami i Piekarami Śląskimi. Remont autostrady A1 ma wyrównać pofałdowaną nawierzchnię jezdni. To początek działań, które całkowicie wyeliminują, powstałe na skutek pęcznienia jednego z materiałów użytych do budowy, deformacje i uszkodzenia nawierzchni oraz korpusu drogowego.

Charakterystyczne nierówności na autostradzie A1 doczekały się swojej nazwy. Kierowcy określają je „falami Dunaju”. Remont odcinka Pyrzowice – Piekary Śląskie jest częścią szerszego programu przywracania pełnej sprawności technicznej autostrady A1. Potem zaplanowano dalsze prace naprawcze, na pozostałych fragmentach trasy. Koszt robót naprawczych całego odcinka oszacowaliśmy na ponad 700 milionów złotych.

Jak informuje Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad celem inwestycji jest naprawa zniszczonej nawierzchni i korpusu drogowego. Remont przywróci pełną nośności i równości jezdni oraz zapewnieni trwałości eksploatacyjnej autostrady na następne co najmniej 30 lat.

Remont autostrady A1 – zakres planowanych robót

Pierwszy etapu remontu obejmie ponad 3-kilometrowy odcinek jezdni w kierunku Piekar Śląskich, zaczynający się ok. 150 m za wiaduktem w ciągu ul. Kościuszki w Siemoni, a kończący się na wysokości MOP Dobieszowice Zachód.
Prace obejmą całkowitą rozbiórkę istniejącej konstrukcji nawierzchni wraz z warstwą mrozoochronną i górną częścią nasypu drogowego. Wykonawca zastosuje technologię bitumicznej. Do tego dojdzie warstwa antypoślizgowa z piasku równoziarnistego, geomembrany uszczelniającej oraz geomateraca z kruszywa stabilizowanego georusztem.  Taka technologia robót zabezpieczy autostradę przed przedostawaniem się wody opadowej i roztopowej do korpusu drogi.

Dodatkowo zaplanowano wymianę i remont elementów systemu odwodnienia, przebudowę kanalizacji deszczowej, odtworzenie krawężników, wpustów. Pojawi się nowe oznakowanie poziome i pionowe oraz nowe bariery ochronne.

Roboty budowlane prowadzone będą na podstawie opracowanej ekspertyzy naukowej, programu naprawczego oraz dokumentacji przetargowej dla naprawy autostrady A1. Prace projektowe w tym zakresie, za niemal 10 mln zł, zrealizowała firma Trakt z Katowic we współpracy z Politechniką Śląską.
Dokumentacja przetargowa została już wysłana do publikacji w Dzienniku Urzędowym UE.  Na platformie zakupowej Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) pojawi się 14 października. Do udziału w przetargu, już standardowo, nie dopuszczono wykonawców z tzw. państw trzecich.

 

Autor: Piotr Filas

Oceń