Radio EXPRESS FM Prawdziwa lokalna stacja
Radio BIELSKO Przeboje non-stop
Radio DISCO Zawsze w rytmie!
Radio MEGA Mega Przeboje!
Radio NUTA Same dobre nuty!
Górnośląsko - Zagłębiowska Metropolia
W nocy doszło do awarii systemu Śląskiej Kart Usług Publicznych. Jak informuje GZM przestał działać portal, aplikacja Mobilny ŚKUP, System Dynamicznej Informacji Pasażerskiej oraz kasowniki w czytnikach kart znajdujących się w pojazdach.
Awaria nie wpływa na działanie aplikacji zewnętrznych. Trwają prace związane z ustaleniem jej przyczyn i przywróceniem działania systemu.
O szczegółach Górnośląsko-Zagłębiowska Metropolia będzie informować na bieżąco.
Najważniejsza informacja dla pasażerów jest następująca: w sytuacji, gdy system jest niesprawny i nie można zakupić biletu, podróżni nie będą obciążani karami.
AKTUALIZACJA
godz. 16.30
GZM opublikował kolejny komunikat dotyczący awarii. Czytamy w nim, że przywrócenie działania systemu może zająć kilka dni.
Do czasu usunięcia skutków awarii pasażerowie nie będą mieli dostępu do portalu pasażera oraz nie mogą używać aplikacji Mobilny ŚKUP. Na przystankach nie działają również tablice SDIP oraz czytniki kart ŚKUP w pojazdach.
Szczegółowe informacje dotyczące sposobów zakupu i honorowania biletów przedstawi dzisiaj wieczorem, na swojej stronie internetowej oraz na facebookowym profilu ZTM Info.
W większości pojazdów działają kasowniki biletów papierowych niezabudowane w czytnikach ŚKUP. Awaria nie wpływa też na działanie aplikacji zewnętrznych, w których można nadal kupować bilety elektroniczne.
Osoby, które posiadają na swoich kartach ŚKUP zakodowane ważne bilety długookresowe (tygodniowe, miesięczne, kwartalne, półroczne, metrobilety), będą mogły podróżować na ich podstawie za okazaniem karty ŚKUP.
Ważne informacje dotyczące obowiązku kasowania i możliwości zakupu biletów ZTM w związku z awarią systemu ŚKUP.
Zarząd Transportu Metropolitalnego informuj o dostępnych kanałach sprzedaży i obowiązujących zasadach zapłaty za przejazd w pojazdach.
Bilety jednorazowe
Bilety jednorazowe można kupować w wersji elektronicznej w zewnętrznych aplikacjach mobilnych (SkyCash, mPay, moBilet, zBiletem.pl, JakDojade). W wersjach papierowych dostępne są w: kioskach oznaczonych logo ŚKUP, Punktach Obsługi Pasażera oraz u kierowców.
Bilety w wersji papierowej można kupować także w 12 automatach solarnych (oznaczonych na stronie www gwiazdką– *) oraz wybranych automatach na terenie Sosnowca (oznaczonych symbolem hasztagu – #)
Kasowanie
Bilety papierowe można kasować:
– w tradycyjnych kasownikach w autobusach.
– w tramwajach awaryjnie zamontowane zostaną kasowniki starego typu, oznaczające skasowanie biletu poprzez przedziurkowanie go. Po jego użyciu konieczne jest dodatkowo oznaczenie przez pasażera długopisem daty i godziny kasowania.
Jeśli w pojeździe nie ma żadnego z tego typu kasowników, pasażer powinien na odwrocie biletu zapisać datę i godzinę rozpoczęcia podróży, co będzie równoznaczne ze skasowaniem biletu.
Bilety średniookresowe
Dostępne są poprzez zewnętrzne aplikacje. Zakup oraz skasowanie biletów „24h + Kolej” oraz „Dziennego” jest możliwe poprzez zewnętrzne aplikacje mobilne (SkyCash, mPay, moBilet, zBiletem.pl i JakDojade).
Bilety długookresowe
Zakupione wcześniej (przed awarią) bilety długookresowe są ważne do czasu, na jaki pasażer je zakupił. Osoby, które posiadają na swoich kartach ŚKUP zakodowane ważne bilety długookresowe, będą mogły podróżować na ich podstawie za okazaniem karty ŚKUP.
Pasażerowie mogą kupić nowe bilety miesięczne w wersjach papierowych w Punktach Obsługi Pasażerów (płatność tylko gotówką)przelewając środki na konto 45 1090 1186 0000 0001 3708 1372 za dany bilet wpisując w tytule przelewu kolejno: numer karty ŚKUP, rodzaj biletu, informację czy kupujemy bilety ulgowy (U) czy normalny, czas jego obowiązywania oraz ewentualnie miasto (bądź miasta), w którym ma być ważny oraz ewentualnie imię i nazwisko (tylko w przypadku, kiedy osobą korzystającą z biletu nie będzie nadawca przelewu).
Przykładowe tytuły przelewów:
1234123412341234, Miasto 30, N, 15.02-16.03, Katowice, Jan Kowalski
1234123412341234, Sieć 90, U, 10.02-10.05
1234123412341234, 2 miasta 30, N, 12.02-13.03, Katowice, Tychy
Potwierdzenie przelewu w czasie podróży należy mieć ze sobą.
Pasażerowie, którzy chcą zakupić Metrobilet mają możliwość zakupu jego zamiennika w kasach Kolei Śląskich. Bilet ten u tego kolejowego przewoźnika nazywa się „Superbilet” oraz również uprawnia do korzystania zarówno z pociągów Kolei Śląskich, jak i połączeń ZTM.
Tymczasowo zawieszone bilety:
Na czas awarii systemu ŚKUP zawieszeniu ulega możliwość zakupu wszystkich biletów kodowanych oraz kupowanych za pomocą kart ŚKUP. W praktyce oznacza to, że tymczasowo nie można kupować i nie można korzystać z biletów z taryfy odległościowej, z biletów kupowanych za pomocą karty płatniczej w czytnikach ŚKUP, biletów wieloprzejazdowych oraz biletów jednorazowych kodowanych na kartach ŚKUP. Bilety znajdujące się na karcie ŚKUP, np. wieloprzejazdowe i jednorazowe, których nie można w dobie awarii skasować, nie mogą być tymczasowo wykorzystywane. W związku z tym podróżni muszą korzystać z innych rodzajów biletów. Pasażerowie, którzy posiadają na swojej karcie ŚKUP bilety wieloprzejazdowe, a w wyniku awarii muszą kupować drożej wychodzące bilety jednorazowe, będą mogli ubiegać się o zwrot różnicy w kosztach.
W celu zminimalizowania utrudnień kierowcy przewoźników będą sprzedawać wszystkie 3 rodzaje biletów jednorazowych: 20-, 40- oraz 90 minutowe.
W przypadku jakichkolwiek pytań pasażerowie mogą zwracać się do pracowników ZTM w Punktach Obsługi Pasażerów, czy też dzwoniąc na infolinię. Pomocy i wskazówek udzielają również kontrolerzy biletów.
AKTUALIZACJA
10 lutego, godz. 8.30
Przyczyną awarii systemu Ślaskiej Karty Usłyug Publicznych centralnego była zewnętrzna, celowa ingerencja osób trzecich. Do cyberataku dosżło w nocy z wtorku na środę. Powiadomiono już odpowiednie słuzby.
Jak informuje ZTM nic nie wskazuje na to, aby dane pasażerów zostały w jakikolwiek sposób naruszone lub zagrożone. System, który uległ atakowi, nie przechowuje tego typu informacji. Bezpieczne są również pieniądze zgromadzone w elektronicznej portmonetce kart ŚKUP – po przywróceniu systemu, będą dostępne dla pasażerów.
Przywrócenie działania systemu z kopii zapasowych może potrwać kilka dni.
Atak został zgłoszony policji. Powiadomiono również służby związane z bezpieczeństwem Internetu oraz ochroną danych osobowych – NASK oraz Urząd Ochrony Danych Osobowych
Napisane przez: Piotr Filas
Najgorętsze, najbardziej roztańczone disco hity! Bądź na bieżąco, głosuj, wygrywaj nagrody! Słuchaj w soboty od 16:00
close