Wyjątkowy autobus na ulicach Katowic. Przejechać się może każdy [ZDJĘCIA]
KAW/UM Katowice
Wojtek ŻegolewskiWojtek Żegolewski

Wyjątkowy autobus na ulicach Katowic. Przejechać się może każdy [ZDJĘCIA]

Do tej pory były hybrydowe albo elektryczne, ale takiego jeszcze nie. Na ulicach Katowic zameldował się pierwszy autobus wodorowy. Każdy może się nim przejechać przed świętami i po nich.

Mieszkańcy Katowic w okresie okołoświątecznym mogą skorzystać z nowego typu autobusu – pojazdu wodorowego. Wyróżnia się on niebieską barwą i testowo jeździ na linii 297 do 3 kwietnia.

-  W Katowicach inwestujemy w nowoczesne technologie, które pozwalają usprawnić transport miejski. Od lipca 2023 r. po mieście jeżdżą 22 autobusy hybrydowe, łączące napęd spalinowy i elektryczny. W taborze PKM-u Katowice znajduje się 28 autobusów elektrycznych a także 8 gazowych. Oprócz tego ponad połowa pojazdów spalinowych spełnia najwyższe wymagania normy Euro 6. Dzięki tym działaniom komunikacja miejska nie wpływa negatywnie na stan powietrza w regionie – podkreśla Marcin Krupa, prezydent Katowic.

Autobus będzie jeździł przez tydzień na linii 297, która kursuje okrężnie z ul. Sądowej przez AWF, Centrum Przesiadkowe Brynów, Piotrowice i Ochojec. Objechanie całej trasy zajmuje około 1 godziny.
– Autobus wodorowy to kolejna możliwość zeroemisyjnego transportu publicznego. Testujemy, jak taki typ pojazdu sprawdzi się w sytuacji ruchu miejskiego w Katowicach. Testy pozwolą nam sprawdzić poziom zaawansowania technologii ogniw wodorowych i dadzą odpowiedź, czy będą one w stanie zastąpić autobusy z napędem konwencjonalnym. Pozwolą nam również zidentyfikować codzienne sytuacje, z jakimi będą się musieli zmierzyć użytkownicy takich pojazdów – podkreśla prezes PKM Katowice Sp. z o.o. Roman Urbańczyk.

Po zakończeniu testów będzie można określić rzeczywiste przebiegi, jakie może wykonać w Katowicach autobus z ogniwami wodorowymi na jednym tankowaniu. Dodatkowo kierowcy zapoznają się z nowoczesną technologią wodorową, aby wiedzieć, jak codzienna obsługa tego typu pojazdów różni się od obsługi innych autobusów. Odczyty czujników i wykresy zużycia paliwa pozwolą określić efektywność wykorzystania nowego typu autobusów i umożliwią późniejsze podjęcie decyzji, czy taka technologia sprawdzi się w Katowicach.

Autobus do testów udostępniła firma ARTHUR BUS Sp. z o.o. Pojazd jest polskiej produkcji i powstał w zakładzie produkcyjnym firmy w Lublinie. Autobus jest niskopodłogowy, klimatyzowany, może zabrać na pokład 78 pasażerów. Posiada 32 miejsca siedzące, w tym 12 miejsc dostępnych z niskiej podłogi. Porusza się bezemisyjnie i cicho. Kierowca jest wspomagany systemami poprawiającymi bezpieczeństwo i komfort pracy.

źr: UM Katowice/KAW

 



Zobacz inne wiadomości tego autora: