Katowice kupują autobusy gazoweNatalia SiutaNatalia Siuta

Katowice kupują autobusy gazowe

PKM Katowice ogłosił przetarg na dostawę 15 nowoczesnych autobusów napędzanych gazem CNG. Nowa flota ma poprawić komfort podróżowania i ograniczyć emisję dwutlenku węgla o 25% w porównaniu do pojazdów wycofywanych z eksploatacji.

Nowe autobusy CNG dla Katowic

Przetarg ogłoszony przez katowickie Przedsiębiorstwo Komunikacji Miejskiej zakłada zakup 15 autobusów napędzanych gazem ziemnym (CNG). Pojazdy te zastąpią starsze modele z silnikami Diesla, spełniające niższe normy emisji spalin. Według szacunków, nowe autobusy będą emitować o 25% mniej dwutlenku węgla.

W ramach zamówienia, Katowice wzbogacą flotę o 5 przegubowych autobusów mieszczących ok. 120 pasażerów oraz 10 krótszych pojazdów dla minimum 80 osób. Wszystkie będą niskopodłogowe, z rampami dla wózków oraz miejscami dostępnymi z poziomu niskiej podłogi.

"Tabor w PKM Katowice jest bardzo nowoczesny – średni wiek naszych pojazdów to 8 lat.  Oczywiście, aby utrzymać ten wynik musimy cały czas inwestować w nowe autobusy. Tym razem zamawiamy te z napędem gazowym, aby mieć w naszej flocie rożne typy i móc się elastycznie dostosowywać do wielu sytuacji"
– mówi Roman Urbańczyk, prezes PKM Katowice.
 

Ekologia i nowoczesność w komunikacji miejskiej

Prezydent Katowic, Marcin Krupa, podkreśla, że zakup nowych autobusów to kolejny krok w stronę ekologicznej modernizacji miejskiego transportu.

"Sukcesywnie modernizujemy tabor naszego miejskiego przewoźnika w trosce o komfort podróżowania mieszkanek i mieszkańców po naszym mieście, ale też i mając na uwadze troskę o środowisko"
- tłumaczy Marcin Krupa.

W ostatnich latach Katowice zakupiły 22 autobusy hybrydowe, 8 CNG, a obecnie realizowany jest rekordowy kontrakt na 30 elektrycznych pojazdów o wartości 117 mln zł.
 

Bezpieczeństwo i komfort pasażerów

Nowe autobusy będą wyposażone w automatyczne systemy ogrzewania i klimatyzacji, gniazda USB, Wi-Fi oraz nowoczesny system informacji pasażerskiej. Dla zapewnienia bezpieczeństwa pojazdy zostaną wzbogacone o rozbudowany monitoring oraz system kontroli trzeźwości kierowcy (uruchomienia silnika będzie niemożliwe w momencie wykazania alkoholu w wydychanym powietrzu, a informacja o takim zdarzeniu od razu będzie widoczna u dyspozytora).

Większą dostępność ma gwarantować oznakowanie przycisków znajdujących się w pojeździe w języku Braille’a. We wnętrzu autobusu znajdzie się wnęka umożliwiająca zamocowanie wózka inwalidzkiego lub dziecięcego, a także miejsce do przewozu roweru wyposażone w uchwyt i pas mocujący, zapobiegający przemieszczeniu się.

Każdy pojazd będzie mógł przejechać ponad 450 km na jednym tankowaniu, co w warunkach miejskich oznacza roczny przebieg 80–90 tys. km. Wymogi przetargowe zakładają spełnienie normy Euro 6 oraz oprogramowanie minimalizujące zużycie paliwa.
 

Dofinansowanie z Funduszy Europejskich

Inwestycja w nowoczesny tabor została wsparta niemal 22 mln zł z Funduszy Europejskich dla Śląskiego 2021–2027 w ramach Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego. Wybrany wykonawca będzie miał 8 miesięcy od podpisania umowy na dostawę pojazdów. W praktyce pierwsze z zamówionych autobusów wyjadą na ulice Katowic w przyszłym roku.

Obecnie flota PKM Katowice liczy 246 autobusów, z czego 28 to pojazdy elektryczne, 8 zasilane gazem CNG, a 22 to autobusy hybrydowe.

(fot. Katowicka Agencja Wydawnicza)



Zobacz inne wiadomości tego autora: