Nowy odcinek S1 gotowy
Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad - Oddział Katowice
Piotr FilasPiotr Filas

Nowy odcinek S1 gotowy

GDDKiA zakończyła zasadnicze roboty przy przebudowie prawie 7-kilometrowego odcinka drogi krajowej nr 1. Teraz, od Podwarpia do Dąbrowy Górniczej jest tu droga ekspresową S1.

Jak informuje Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad nowy odcinek został już udostępniony kierowcom. Do końca roku będzie budowany jeszcze nowy wiadukt na węźle Dąbrowa Górnicza Pogoria, w miejscu starego obiektu. Tam, na odcinku blisko 500 metrów, obowiązuje jeszcze czasowa organizacja ruchu. 
Ta część kontraktu została objęta dodatkowym zamówieniem, aby wyburzyć istniejący wiadukt drogowy  w ciągu drogi wojewódzkiej DW796, a w jego miejsce wybudować nowy i uzyskać niezbędne pozwolenia na użytkowanie. Całość kontraktu zostanie zrealizowana do końca br. 
W tym miejscu, do czasu zakończenia prac funkcjonować będzie tymczasowe owalne rondo wraz z łącznicami węzła komunikującymi ulice Armii Krajowej i Św. Antoniego. Tam też zawężono przekroje jezdni do jednego pasa w każdym z kierunków i wprowadzono limit prędkości do 40 km/h.

W ramach inwestycji powstał nowy dwujezdniowy odcinek drogi ekspresowej S1 o długości 6,61 km wraz z węzłem Dąbrowa Górnicza Ząbkowice. 
Nowa droga przebiega w śladzie wcześniejszej DK1. Wybudowano 13 obiektów inżynierskich: 2 mosty, 4 wiadukty, 2 kładki dla pieszych oraz 7 przejść dolnych dla zwierząt. Zrealizowano także drogi dojazdowe o łącznej długości około 5,8 km oraz 4,6 km dróg łącznikowych. Przebudowano 2,3 km istniejących lokalnych dróg.

Na inwestycji zyskali nie tylko kierowcy, bowiem wraz z budową dróg, powstało ponad 2,2 km ścieżek rowerowych, które znacząco usprawniły komunikację lokalną dla okolicznych mieszkańców. Za ograniczenie hałasu z ruchu komunikacyjnego odpowiada ponad 3,8 km wybudowanych ekranów akustycznych.

Wartość umowy podstawowej na wykonanie robót budowlanych to ponad 282 mln zł. Inwestycja została dofinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020.

Przebudowany odcinek jest fragmentem tzw. wschodniej obwodnicy Górnośląskiego Okręgu Przemysłowego. Kierowcy, podróżujący tranzytem w osi północ-południe, omijają miasta Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii. Natężenie ruchu w ostatnim pomiarze znacznie przekraczało tam 30 tys. pojazdów na dobę.

Trasa S1 na odcinku od Podwarpia do Dąbrowy Górniczej przebiega po istniejącym śladzie DK1. Docelowo cała droga S1 będzie mieć długość 135 km. Stanie się ona nie tylko ekspresowym połączeniem od autostrady A1 i międzynarodowego lotniska w Pyrzowicach do granicy państwa w Zwardoniu, ale także ważnym połączeniem międzynarodowym. W realizacji jest ponad 40 km nowego przebiegu S1 pomiędzy Mysłowicami a Bielskiem-Białą oraz 8,5 km przygranicznego odcinka Przybędza – Milówka. GDDKiA jest też na końcowym etapie opracowywania projektów przebudowy S1 od Dąbrowy Górniczej do Mysłowic.

 


Źródło:
Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad - Oddział Katowice



Zobacz inne wiadomości tego autora: