Nowy odcinek drogi ekspresowej otwarty, czekamy na kolejne
fot. Śląski Urząd Wojewódzki w Katowicach
Piotr FilasPiotr Filas

Nowy odcinek drogi ekspresowej otwarty, czekamy na kolejne

Dziś otwarto dla ruchu zostaną nowy odcinek drogi ekspresowej S1 Oświęcim-Brzeszcze oraz fragment obwodnicy Oświęcimia (DK44) (od węzła Oświęcim do ronda w Pławach). To część większej inwestycji drogowej - trasy S1 od węzła Mysłowice Kosztowy do węzła Bielsko-Biała Suchy Potok.

Oddana do użyku inwestycja to 10-kilometrowy odcinek drogi ekspresowej S1 (od węzła Oświęcim do węzła Brzeszcze) oraz ponad 4-kilometrowy fragment obwodnicy Oświęcimia DK44 (od węzła Oświęcim do ronda w Pławach).
Uwaga: obie trasy będą tymczasowo dostępne wyłącznie dla pojazdów o dopuszczalnej masie całkowitej do 3,5 tony.
 

GDDKiA otwiera nową drogę ekspresową - co wykonano w ramach inwestycji

Na blisko 16-kilometrowym odcinku S1 Oświęcim – Dankowice wybudowano trzy węzły drogowe: Oświęcim, Wola i Brzeszcze. W ramach budowy jezdni głównej powstało 18 obiektów inżynierskich (w tym 5 obiektów mostowych, 7 wiaduktów drogowych, 2 wiadukty kolejowe, estakada, 2 zespolone, dolne przejścia dla dużych oraz średnich zwierząt, a także kładka dla pieszych).

Dwa z tych obiektów zasługują na szczególną uwagę. Pierwszy to estakada na jezdni w stronę Bielska-Białej o długości ponad 480 m (na jezdni w kierunku Mysłowic jest o niecałe 20 m krótsza). Przeprowadza ona drogę ekspresową m.in. nad dwutorową linią kolejową nr 93 Trzebinia – Zebrzydowice, przejściem dla zwierząt średnich, terenem stawu Tesznowiec oraz drogą powiatową relacji Jawiszowice – Kaniów. Estakada powstała jako sprężony, 10-przęsłowy obiekt o przekroju skrzynkowym. Wykonana została w technologii nasuwu 20 segmentów. Drugi obiekt, na który warto zwrócić uwagę, to most drogowy o długości 224 m, który przeprowadza drogę ekspresową nad korytem Wisły oraz przejściem dolnym dla dużych zwierząt. Wykonaliśmy go w technologii nawisowej.

Ponadto zbudowano 7 przejść dla płazów, 6 przepustów drogowych o funkcji przejść dla zwierząt, a także 17 zbiorników retencyjnych. Funkcję rozrodczą dla płazów spełnia łącznie 21 zbiorników, z czego 5 to zbiorniki zastępcze.

 

Droga ekspresowa S1 - Obwodnica Oświęcimia

W grudniu 2024 r. GDDKiA udostępniła kierowcom pierwszą, wschodnią część obwodnicy Oświęcimia. Fragment o długości 2,2 km połączył ronda na ul. Zatorskiej i ul. Jagiełły, pozwalając na szybszy przejazd z przemysłowej części miasta w kierunku Kęt.

Drugi odcinek to udostępniona właśnie trasa od węzła Oświęcim na drodze ekspresowej S1 do ronda w Pławach o długości 4,2 km.

S1 i DK44 są ze sobą ściśle powiązane – zjazd z S1 będzie na razie możliwy jedynie na węźle Oświęcim w kierunku miasta. Dalszy przebieg S1 jest jeszcze w budowie. Przewidujemy, że odcinek Bieruń – Oświęcim będzie przejezdny pod koniec tego roku. Dlatego też na razie fragment obwodnicy między węzłem Oświęcim a rondem w Pławach udostępnimy kierowcom jedynie częściowo, na zasadzie tymczasowej organizacji ruchu. 

 

Uwaga: na nowej drodze tymczasowo ruch tylko dla pojazdów do 3,5 t

Nowo oddana trasa S1 będzie tymczasowo dostępna wyłącznie dla pojazdów o dopuszczalnej masie całkowitej do 3,5 t. Takie rozwiązanie potrwa do czasu ukończenia budowy sąsiednich odcinków S1, tj. Oświęcim – Bieruń i Dankowice – Bielsko-Biała Hałcnów.

Ponad 4-kilometrowy odcinek obwodnicy będzie również dostępny tylko dla kierowców samochodów o wadze do 3,5 t, którzy będą wyjeżdżać z Oświęcimia, Brzezinki i Pław. Wjadą oni na tę trasę poprzez rondo na ul. Wojewódzkiej i pojadą na zachód przez most na Wiśle do ronda na ul. Wolskiej w Jedlinie. Stąd będą mogli podróżować dalej do Woli, Jedliny lub do węzła Oświęcim na drodze ekspresowej S1, prowadzącej do Woli i Brzeszcz. 

Samochody jadące od strony S1 zjadą na węźle Oświęcim i dojadą 1400-metrowym odcinkiem obwodnicy do ronda na ul. Wolskiej, skąd będą mogły przejechać w prawo do Woli lub w lewo do Jedliny. Nie będzie możliwości podróży na wprost, przez most na Wiśle w kierunku Oświęcimia. Takie rozwiązanie zostało przygotowane we współpracy z lokalnymi samorządami. Układ dróg lokalnych nie jest bowiem w stanie przyjąć takiej liczby samochodów, która mogłaby potencjalnie zjeżdżać z trasy S1, gdyby został udostępniony przejazd do miasta.

 

S1 Mysłowice - Bielsko-Biała: jakie będą dalsze kroki

Pozostała część drogi ekspresowej S1 do Dankowic zostanie oddana do ruchu pod koniec tego roku wraz z dwoma sąsiednimi odcinkami. Pierwszy to Dankowice – Bielsko-Biała Hałcnów, czyli połączenie z funkcjonującą S1 w kierunku granicy ze Słowacją. Drugi to Bieruń – Oświęcim wraz z obwodnicą Bierunia, który planujemy w tym roku oddać do ruchu na zasadzie przejezdności i połączenia z DK44 (całkowite zakończenie prac nastąpi w III kwartale 2026 r.). Pozwoli to na zniesienie ograniczenia ruchu dla pojazdów powyżej 3,5 t na S1. Pozostanie ono jedynie na odcinku DK44 przechodzącym przez Oświęcim, ale tylko do momentu oddania ostatniej części obwodnicy tego miasta. Szacujemy, że prace na tym odcinku zakończymy w połowie 2026 r.

Z kolei w połowie 2027 r. planowane jest zakończenie prac na ostatnim z czterech odcinków S1, tj. Mysłowice – Bieruń. Wtedy dostępna będzie już cała S1 od Mysłowic do granicy ze Słowacją.
Wydłużenie czasu realizacji odcinków od Mysłowic do Oświęcimia wynika z przedłużających się procedur związanych z uzyskaniem decyzji administracyjnych. Wykonawcy złożyli także roszczenia terminowe z powodu niesprzyjających warunków pogodowych i ich skutków, a także powodzi, która miała miejsce we wrześniu 2024 r.

Aktualny postęp prac na tych inwestycjach można śledzić na stronie internetowej kontraktu:
https://s1-myslowice-bielsko.pl/

 

Źródło finansowania inwestycji

Budowa drogi ekspresowej S1 od Oświęcimia przez Dankowice do węzła Bielsko-Biała Hałcnów jest współfinansowana ze środków Programu Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat, Środowisko 2021-2027. Łączna wartość dofinansowania z UE (do 31 grudnia 2023 r. w ramach POIiŚ, natomiast od 1 stycznia 2024 r. w ramach FEnIKS) wynosi 1 022 178 331,96 zł. Pierwotna wartość umowy to blisko 990 mln zł. Po wprowadzonych zmianach kontraktowych oraz zwiększeniu limitu waloryzacji wartość ta obecnie wynosi prawie 1,2 mld zł.

Koszt realizacji inwestycji obwodnicy Oświęcimia to 615 mln zł. Budowa otrzymała 249 369 545,02 zł dofinansowania ze środków Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020 (POIiŚ) oraz 150 000 000,00 zł w ramach FEnIKS.


 



Zobacz inne wiadomości tego autora: