
Inteligentny system pomoże ominąć korek i znaleźć miejsce parkingowe
Tychy podpisały umowę na realizację długo wyczekiwanego Inteligentnego Systemu Zarządzania i Sterowania Ruchem. Mowa o jednej z największych inwestycji w historii miasta. Zakłada m.in. priorytet dla autobusów i trolejbusów, szybki przejazd przez miasto przy niewielkim ruchu, ważenie ciężarówek czy pomiar prędkości aut.Na cały projekt składa się szereg rozwiązań, ułatwiających przejazd przez miasto różnymi środkami transportu, a także poprawiających bezpieczeństwo. Inwestycja zakłada ponadto przebudowę blisko 40 skrzyżowań.
- W efekcie komunikacja ma działać lepiej i bardziej punktualnie, a kierowcy mają przemieszczać się po mieście płynniej - mówi Ewa Grudniok, rzeczniczka tyskiego magistratu.
- Wśród założeń systemu zarządzania i sterowania ruchem, są m.in. priorytet dla autobusów i trolejbusów, zielone światło, gdy na ulicach nie ma ruchu, czytelne informacje dla kierowców i pasażerów, ważenie ciężarówek czy pomiar prędkości aut - wylicza Agnieszka Kijas z Miejskiego Zarządu Ulic i Mostów w Tychach.
Umowa na realizację ITS została podpisana na Stadionie Miejskim.
W województwie śląskim taki Inteligentny System Zarządzania Ruchem działa jeszcze (choć nie w tak szerokim zakresie) w Bielsku-Białej i w Gliwicach.
- Tyski ITS jest jednym z najważniejszych projektów, jakie w najbliższych latach zostaną zrealizowane w naszym mieście i jeden z największych tego typu systemów w kraju. Prace nad nim rozpoczęliśmy wiele miesięcy temu, angażując w to nie tylko inżynierów ruchu czy drogowców, ale także mieszkańców, którzy na co dzień będą korzystali z efektów tego przedsięwzięcia - podkreśla Andrzej Dziuba, prezydent Tychów.
Inteligentne sterowanie ma zadziałać m.in. w sytuacjach, kiedy kierowcy denerwują się stojąc na czerwonym świetle przy zerowym ruchu wokoło, tracąc czas i paliwo. System przeanalizuje dane i zapali zielone światło.
- Ruch autobusów i trolejbusów będzie na bieżąco śledzony na e-mapach, tak by w razie opóźnienia system mógł zareagować bardzo szybko i wprowadzić priorytet przejazdu dla tych pojazdów na wybranych skrzyżowaniach z sygnalizacją świetlną - dodaje Arkadiusz Pastuszka, zastępca dyrektora MZUiM ds. realizacji inwestycji.
Realizacja tego przedsięwzięcia rozpocznie się jeszcze w tym roku. Już za rok gotowe ma być serce tego systemu, czyli Centrum Sterowania Ruchem. Będzie ono zlokalizowane na Stadionie Miejskim. Tam będą gromadzone bieżące informacje o ruchu drogowym, tam też będzie główny ośrodek monitorowania ruchu przez system kamer, gdy np. dojdzie do wypadku, system natychmiast dostarczy taką informację i umożliwi wyświetlenie komunikatu o utrudnieniach na tablicach w wybranych punktach miasta.
Ponadto na ulicach pojawią się m.in. stacje monitorujące pogodę, stacje pomiaru zanieczyszczeń i poziomu hałasu, a także tablice informujące o dostępności miejsc parkingowych. Będą też specjalne znaki o zmiennej treści informujące uczestników ruchu o niebezpieczeństwach i utrudnieniach. Kierowcy dowiedzą się z nich między innymi jak omijać powstałe zatory drogowe. Całość uzupełnią tablice informacyjne na przystankach czy urządzenia umożliwiające automatyczne liczenie pasażerów w autobusach.
Możliwe będzie również ważenie ciężarówek w ruchu i monitorowanie łamania przepisów drogowych – jazdy na czerwonym świetle czy przekroczenia prędkości. Jednym z rozwiązań uspokojenia ruchu będzie tzw. odcinkowy pomiar prędkości. W projekcie wytypowano już miejsca, gdzie uzasadnione jest wprowadzenie takiego rozwiązania, by zmusić kierowców do jazdy zgodnej z przepisami.
Inwestycja będzie realizowana do końca 2021 roku. Całkowity koszt tego zadania - wraz z przebudową skrzyżowań - to około 118 mln złotych. Prawie 85 procent tej kwoty stanowi unijne dofinansowanie.
(fot. UM Tychy)