Nie dla obwodnicy Pszczyny! Mieszkańcy protestują przeciwko inwestycjiPiotr FilasPiotr Filas

Nie dla obwodnicy Pszczyny! Mieszkańcy protestują przeciwko inwestycji

Burzliwy przebieg miało spotkanie zorganizowane w Porębie koło Pszczyny. Dotyczyło planów budowy zachodniej obwodnicy miasta. O inwestycji mieszkańcy dowiedzieli się kilka tygodni temu, gdy podano informacje o spotkaniu konsultacyjnym w Starostwie Powiatowym w Pszczynie.

Burzliwy przebieg miało spotkanie zorganizowane w Porębie koło Pszczyny. Dotyczyło planów budowy zachodniej obwodnicy miasta. O tej inwestycji mieszkańcy dowiedzieli się kilka tygodni temu, gdy podano informacje o spotkaniu konsultacyjnym w Starostwie Powiatowym w Pszczynie. 

Do inwestycji przymierza się Zarząd Dróg Wojewódzkich w Katowicach, prace nad powstaniem obwodnicy są obecnie na początkowym etapie. Ale mieszkańcy Poręby już teraz protestują.
 

Zdecydowane "Nie"  - dla planów budowy kolejnego odcinka obwodnicy Pszczyny

Mieszkańcy Poręby są negatywnie nastawienie do planów drogowcow. Przytaczają szereg argumentów przeciwko
Ich zdaniem wszystkie trzy warianty tak mocno ingerują w zabudowania, że żaden nie jest dobry. Poręba to najmniejsze sołectwem Pszczyny. Szkoła zostanie po jednej stronie, kościół pod drugiej, a w środku będzie obwodnica. 

Podczas spotkania, zorganizowanego w środę, 28 maja, zebrani argumentowali, że inwestycja nie ma żadnego racjonalnego uzasadnienia, a jej realizacja przyczyni się do zdegradowania unikalnych pod względem przyrodniczych terenów zbiornika łąckiego. 
 
Byli oburzeni, bo - jak twierdzą - jeszcze rok temu burmistrz zapewniał ich, że budowa obwodnicy zachodniej Pszczyny nie jest planowana, mówiąc na zebraniu, że to „droga widmo”. Tymczasem kilka dni temu odbyło się spotkanie konsultacyjne w sprawie realizacji tej inwestycji. 
Ich zdaniem, z wstępnej, sporządzonej już dokumentacji wynika, że planowana jest nie obwodnica, a połączenie miasta Pszczyna z miastem Strumień. Przy tym powstanie strefa przemysłowa, przeładunkowa. 

Na spotkaniu pojawili się na również niektórzy radni Pszczyny. 
- Uważam, że ta obwodnica jest chyba niepotrzebna - mówił Michał Ziebura, popierając postulaty zebranych

Na spotkaniu w Porębie była również naczelnik wydziału gospodarki komunalnej Urzędu Miejskiego w Pszczynie Katarzyna Huptys oraz zastępca burmistrza Pszczyny Piotr Sidzina. Samorządowiec podkreślał, że jego rolą jest wsłuchanie się w głos mieszkańców. Zaznaczał, że inwestorem obwodnicy jest Zarząd Dróg Wojewódzkich w Katowicach. A spotkania mieszkańców z projektantami trasy oraz burmistrzem Pszczyny - we wszystkich miejscowościach, przez które projektowany jest przebieg trasy - będą dopiero organizowane. 

Dziś o 19.00, sprzeciwiający się planom budowy mieszkańcy gminy Pszczyna spotykają się w Brzeźcach, w tamtejszym ośrodku kultury.  
 

Poniżej przedstawiamy sformułowaną na piśmie negatywną opinię mieszkańców w sprawie budowy zachodniej obwodnicy Pszczyny.
 
PROTEST  I NEGATYWNA OPINIA dotycząca przebiegu korytarza inwestycji pn. „Budowa zachodniej obwodnicy miejscowości Pszczyna”.
Budowa połączenia komunikacyjnego DW 935 – z DW 939 (Pszczyna - Strumień).            

 
   W związku z ukazaniem się  informacji o trwającymi pracami nad wariantami zachodniej obwodnicy Pszczyny, w tym o trwającym I etapie – studium korytarzowego, wykonywanie pomiarów w Brzeźcach oraz Wiśle Wielkiej w pobliżu jeziora Łąckiego, wyrażamy zdecydowany protest już w tym pierwszym etapie prowadzonych prac mających na celu wytyczenie korytarza w pobliżu jeziora  Łąckiego (Brzeźce-Wisła Wielka, Poręba).               

Wyżej wymieniony przebieg obwodnicy, nie tylko nie możemy zaakceptować ale i w żadnym wypadku dopuścić do realizacji proponowanych rozwiązań z uwagi na ich niszczycielski charakter w stosunku do mieszkańców miejscowości Wisły Wielkiej, Brzeźc, Poręby, Łąki , Radostowic oraz chronionego i unikalnego przyrodniczo charakteru terenów w obszarze jeziora Łąckiego.               

Odnosząc się do ewtl. wariantu przebiegu połączenia DW 9335 z DW 939 w pobliżu jeziora Łąckiego należy zauważyć: 

 - najgorsze z możliwych wariantów, który  ingerują w obszar jeziora Łąckiego w Wiśle Wielkiej w obszar, który jest regionem o unikatowej różnorodności biologicznej. Obszar zbiornika Łąckiego stanowi ważne miejsce występowania różnych gatunków zwierząt związanych ze środowiskiem wodnych i wodno-lądowych. Stwierdzono tu populację piskorza. Populacja kumaka jest również stosunkowo liczna. Poza kumakiem nizinnym spotykane są także inne gatunki płazów rzadkich i zagrożonych w skali kraju np. traszkę grzebieniastą, żurawia szarego, również objętego ścisłą ochroną gatunkową, orzeł bielik - w latach 80. uwaga KOO skoncentrowana była na restrykcyjnej ochronie miejsc gniazdowania szczątkowej populacji tego gatunku. Inne ptaki znajdujące się pod ścisłą ochroną: rybitwa czarna, czapla nadobna oraz inne ptactwo wodno-błotne, które są wymienione w załączniku nr 1. Ingerencja w obszar zbiornika Łąckiego będzie oddziaływać na zbiornik Goczałkowicki, który jest w obszarze NATURA 2000, ponieważ te dwa obszary są naturalnym środowiskiem w/w gatunków zwierząt.   

- wariant ten nie tylko negatywnie wpływa na jezioro Łąckie, tereny przyległe w tym obszar gniazdowania orła bielika, będzie miał także negatywny wpływ na wiele gospodarstw domowych znajdujących się w pobliżu planowanej inwestycji, - wariant trasy w pobliżu jeziora Łąckiego zniszczy charakter naszych miejscowości, zniszczy realną wartość naszych posesji i gruntów oraz negatywnie wpływa na komfort naszego życia.               

Z uwagi na powyższe argumenty nie tylko negatywnie opiniujemy przedstawione plany ale zdecydowanie protestujemy oraz informujemy, że nie dopuścimy do ich realizacji. Plan ewtl. przebiegu obwodnicy w pobliżu jeziora Łąckiego niszczy charakter naszego regionu, nasze dotychczasowe starania, najcenniejsze osiągnięcia, negatywnie wpłyną na komfort życia mieszkańców którym niszczą dopiero wybudowane domy, a ponadto pozostają w sprzeczności z realizowanymi i planowanymi inwestycjami budowlanymi. Ponadto stwierdzamy, że inwestycja jest sprzeczna z celami ochrony przyrody jeziora Łąckiego. W związku z ewtl. lokalizacją wariantu ww połączenia obwodnicy przez Wisłę Wielką, Brzeźce i Porębę lub Łąkę, gdzie będzie on stanowić zagrożenie dla ciągłości chronionych ekosystemów, siedlisk, a także realizacji zadań, jakim ma służyć jezioro Łąckie.               

Nasuwa się wiele dodatkowych pytań, np. dlaczego projektuje się takie nowe kosztowne i kolizyjne połączenia w tak ważnym ekosystemie zamiast wyszukać trasy nie powodujące tylu szkód, przecież można wyszukać takie połączenie, by ruch nie był uciążliwy a projekt akceptowalny i niosący wszystkim korzyści. Czy ewentualne oszczędności czasu przejazdu muszą niszczyć chronione ekosystemy i siedliska, niszczyć dorobek życia mieszkańców, lata starań i inwestycji? Nasilenie ruchu samochodowego zwiększy emisję spalin oraz hałas, co negatywnie wpływa na jakość życia mieszkańców. Wzrost zanieczyszczeń powietrza oraz hałasu może prowadzić do problemów zdrowotnych, takich jak choroby układu oddechowego, nadciśnienie, choroby o podłożu stresogennym.         

Przedstawione warianty połączenia obwodnicy wpłyną również na okoliczne gospodarstwa rolne, gdyż rozdzieli powierzchnie uprawne.   Przedstawiając naszą opinię i protest jesteśmy oczywiście do dyspozycji, rozmów i konsultacji w poszukiwaniu lepszych rozwiązań. Uważamy, że żaden z wariantów trasy A,B i C oraz wcześniejszych publikacji (czyli połączenie w miejscowości Łąka- przed łącką groblą) nie jest  dla nas akceptowalny.
 
Negatywnie opiniujemy wszystkie warianty, które zostały opublikowane 13.05.2025, ponieważ wszystkie ingerują  w obszar zbiornika Łąckiego i Goczałkowickiego, który jest terenem chronionym o unikalnym przyrodniczo charakterze.



Zobacz inne wiadomości tego autora: